Három író, három izgalmas online történet, egy blog. Szeretettel köszöntünk a világunkban, és jó olvasást!

A három Muskétás, avagy Benina, Spirit Bliss és Szurovecz Kitti

2013. június 3., hétfő

Írás - szerelem vagy szakma?






Mikortól számít valaki írónak?
Lehetsz kezdő, elsőműves vagy sokadik könyves, az érzés mindig-mindig ugyanaz: megmagyarázhatatlan, megfoghatatlan belső késztetés hatalma ragad magával, aminek hatására különleges állapotba kerülsz. Írnod kell. Mindegy, mit; lehet kitalált történet a magad bezárkózott kis világáról, igaz történet a valóságról, mese, napló, akármi. Azzal, hogy átadod magad ennek az intenzív késztetésnek, elindulsz az íróvá válás útján.
A legtöbb emberben nincs ilyen késztetés, számukra az írás teher, a fantáziájukat az olvasásban, a filmekben élik meg. Írni más. Alkotni egy csillogó szempárt, egy testalkatot, egy főkarakterhez illő párt, történetet – ez a világ legizgalmasabb és egyben legérzékenyebb pillanata.
Azonban a késztetés nem elég. A magyar nyelv buktatói egy történet megalkotása közben bújnak elő leginkább. Azt hiszed, ismered a nyelvet, amit használsz, de amikor a szerkesztőd rámutat a nyilvánvaló hibáidra, rádöbbensz, hogy milyen keveset is tudsz.
Két dolog szükséges tehát, hogy valakiből író váljon: tehetség és tudás.

Tehetség:
A tehetség akkor igazán értékes, ha időben felfedezik, tulajdonosát megtanítják, hogy miként fejlesztheti, tökéletesítheti. Különlegesség tesz bárkit, kiemelheti az átlagemberek közül, ennek ellenére nem ritka. A megfelelő környezetben tehetségesnek lenni áldás, míg a különlegességet elítélő környezet esetében inkább átok.
Van, hogy az átlagemberek nem értik a tehetségeseket. Különcnek, furcsának bélyegzik őket, kiközösítéssel is járhat. A tehetséges ember azonban soha nem kesereg, hiszen éppen a különlegessége az, ami segít neki a túlélésben; erőt ad a továbblépéshez, támaszt nyújt a bánatban, olyan kifejezőeszközök tárházát nyitja meg, amivel bárkihez szólhat, aki tehetséges.
Ahol van tehetség, ott hiányzik valami más tulajdonság, ami az átlagos embernél normális szinten áll. Például, ha egy író a hétköznapi életben szörnyen feledékeny.




Tudás:
Mert nem elég elképzelni egy világot, tudni kell az Olvasó elé tárni. Nem elég látni, hogy a sárkány létezik, tudni kell, hogyan lehet az érzékletes látásmódot helyesen láttatni. Ismerni a metaforákat, hasonlatokat, hogy mi a különbség egyelőre és egyenlőre között, vagy mi kell a párbeszédek elejére, végére, stb.
Manapság a frissen felfedezett/felfedezetlen tehetségek félreértik a náluk tapasztaltabbak kritikáit az írásaikkal kapcsolatban. Személyes sértésként kezelik, ha valaki azt mondja egy vesszőjére, hogy ez nem helyes, ezt így kellene, ennek nincs értelme. Íróként tűrni kell a kritikát. Tetszik vagy sem, jó vagy rossz, az Olvasónak mindig van véleménye, és ha valaki igazi író, figyelembe kell vennie a negatív kritikákat is.

Kritikák – elfogadjam vagy ne foglalkozzak velük?
Mindenki maga dönti el. A pozitív kritika persze mindig jólesik, inspirálja az írót, táplálja a lelkét, hogy ezért érdemes tovább csinálni. Az én meglátásom szerint a negatív kritikát is tanácsos figyelemre méltatni. Na, nem a gonoszkodó, rosszakaró hozzászólásokat/maileket. Nem. Ha jó vagy abban, amit csinálsz, éles határvonalat tudsz húzni egy normális, negatív értékű kritika és egy ostoba véleményezés között. Egy-egy negatív kritikus megfigyelése nagy segítség lehet abban, hogy a következő történetnél ne kövesd el ugyanazokat a hibákat.

Megéri vagy nem éri meg?
Azt mondják, kétféle író van. Az egyik az anyagi haszon miatt ír. Olyan sztorikat keres, amik aktuálisak a piacon, ír valami hasonlót, és eladatja a sztárkiadóval. Nem elítélendő pénzszerzési forma, de mindenkinek meglehet erről a maga véleménye.
A másik fajta író szerelmes magába az írásba. Ennek a fajtának az újdonság megalkotása a fontos, úgy láttatni dolgokat az Olvasóval, ahogy őelőtte még soha, senki. Ő az, aki képes csak az íróasztalfiókjának is írni…

Mindettől függetlenül a jó író függvénye az Olvasó.











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése